Allt om handarbete

Lär dig ett hantverk

Visst är det många som tror att det bara är gamlingar som virkar och stickar, men det är långt ifrån alla.

Under den senaste tiden har det blivit allt mer populärt att arbeta med garn och sticka sina egna kläder, och om man vill vara unik i sin stil – varför inte lära sig detta konststycke? Exempelvis brukade Anette i Kalmar bara sticka vantar och mössor, men efter att ha inspirerats av sitt barnbarn började hon virka och sticka andra mer ovanliga saker skriver Kalmar Läns Tidning. Och nu har hon istället blivit en inspiration och fått både gamla som unga att sticka soliga saker så som kuddfodral som ser ut som grönsaker, cupcakes och andra bakverk, ja hon har till och med gjort en Luciakrona!

Skaparglädje

Det finns många anledningar till att folk väljer att sticka som sysselsättning, inte bara håller det händerna aktiva utan man producerar faktiskt något som kan användas. Men kom ihåg att använda garn i bra kvalitet så slipper du höra klagomål om stickiga koftor eller osköna filtar! Och det är inte allt man kan göra med garn till exempel började en gotländsk kvinna att sticka egna kläder till sina barn och när dem nu lämnat hemmets trygga vrår har hon istället börjat sälja sina produkter i butik skriver Ystads Allehanda i en artikel.

Stickade konstverk

Under 2009 började man kunna se olika stickade tyger både om träd och runt lyktstolpar till mångas förundran. Men det här var inget vanligt bus utan del en politisk kommentar skrev SvD i en artikel samma år. Det var nämligen gruppen Stickkontakt som var i farten som tagit inspiration från den amerikanska gruppen Knitta som satt upp sina stickade konstverk över stadsdelen Brooklyn i New York. Och många av Stickkontakts stickningar har budskap på sig, så som ”Free Burma” med mera, så det är inte bara en vacker syn i staden utan även ett sätt att få folk att faktiskt minnas att det finns människor i världen som kanske inte har det lika gott ställt som oss i Sverige.

Lär dig sticka

  1. Köp garn och mönster
  2. Gå in på youtube och sök fram en guide
  3. Läs både mönster och se videon så lär du dig inom ett litet kick – alla kan lära sig att sticka!

1716555-colorful-yarn-balls-over-white